lördag 27 februari 2010

Böckerna i mitt liv

Jag har alltid varit en storläsare, ända sen jag i lågstadiet upptäckte Mysteriet böckerna av Enid Blyton. Mysterie gänget ersattes av Kitty och så fortsatte det. Som yngre läste jag mycket historeböcker, Anna Sparre och Victoria Holt. Kommer ihåg hur uppslukad jag vid något skede var av en författare som heter Barbara Wood, romantisk hömppa pömppä är väl en bra beskrivning av den typ av litteratur. Och vem har inte läst Barbara Taylor Bradford och Danielle Steel. Törnfåglarna var en bok som fängslade mej och många andra eftersom det även gjordes en filmatisering av boken. Kommer bara inte ihåg författaren? Men lika väl står alla dessa böcker fortfarande i min bokhylla, de får abrolut inte kastast bort. Och tänk om min dotter en vacker dag vill läsa dessa böcker och gå igenom skatterna i min bokhylla, så som jag gått igenom min mammas och mormors bokhyllor.



Nuförtiden läser jag mycket trend litteratur, mest deckaren och speciellt en, en som även inpirerade mej att skriva om böcker i bloggen. Camilla Läckberg, hon skriver deckaren där handlingen utspelar sej i Fjällbacka i västra Sverige, och poliserna i Tanumshede polisstation. Camilla Läckberg har skrivit sju deckaren om Patrick och Erica Hedström, och böckerna är rent ut sagt beroendeframkallande. De handlar passligt mycket om mordutredningarna och huvudpersonerna i böckerna. Och det lilla extra i hennes böcker, ja i alla fall i många, är att hon även går bakåt i tiden och beskriver händelser som utspelats för flera generationer sedan, och sedan flätas ihop med nutiden och fallet de undersöker. Till min stora sorg har jag nu läst alla hennes böcker och har inte hittar nån information om att hon skulle jobba på sin åttonde Fjällbacka bok. Efter att ha läst alla sju känns det som om man skulle känna personerna, och jag måste medge att jag till och med saknar dem. Hur ska jag igen hitta en författare vars böcker jag bara vill streckläsa?


Camilla Läckberg har för övrigt en mysig web sida där man även kan bekanta sej med karaktärerna i böckerna. www.camillalackberg.com





För Olivia 5-år läser jag redan mycket, hennes bokhylla svämmar över av böcker. Dels mina gamla barnböcker men även nytt jag beställt från Barnens Bokklubb och AdLibris. Senast tragglade vi oss igenom Ronja Rövardotter. Jag har köpt alla Astrid Lindgren böcker jag kommit över, för jag tror jag njuter lika mycket som Olivia av Astrid Lindgrens underbara sago-värld! Köpte faktiskt den första Astrid Lindgren boken då Olivia ännu låg i min mage! Och Lilla Linus har redan visat intresse för böcker, fast än är det Halvan som brandman och polis som gäller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar