måndag 1 mars 2010

Till saken...

Det var meningen att bloggen Hjärtebo i första hand skulle handla om inredning, men nu har jag skrivit om allt annat än inredningen. Okey, tre inlägg kan man väl ännu inte kalla för allt annat, men i alla fall. Vi bor som jag redan skrivit i ett nybyggt hus, innan vi flyttade in bodde vi i en trähuslägenhet på 60m2, så när man flyttar in i ett nytt hus på 160 m2 kan det se lite tomt ut i vissa rum. Ett av rummen som jag tänkte inreda senare, då de övriga rummen är klara, är vårt sovrum. Det är rysligt tycker jag, och har nu i snart fyra års tid planerat vårt sovrum. Men ändå vet jag inte riktigt hur jag vill ha det. Nedan några bilder från sovrummet idag. Fönstren är norrut och de är dessutom ganska små, vilket gör rummet mörkt. Det att vi valt att måla en vägg mörk gör ju inte saken bättre. Men vår tanke var nån gång i tidernas begynnelse att det skulle vara skönt med ett mört sovrum och att vi skulle sova bättre.




Här kommer bilder på sovrum jag tycker är underbara, och då är det främst stämningen i rummen jag gillar. Rummen representerar textiler från Lexington, Gant och Laura Ashley. Pentiks atmosfär tycker jag också om, men den finns inte representerad här.








De här rummen är raka motsatsen till vårt, och redan storleken på vårt sovrum gör att jag inte kommer att uppnå samma reslutat. Men jag hoppas i alla fall så ett sovrum jag är nöjd med. Jag vill kombinera vitt med brunt, nytt med gammalt och passlig mäng luftigt tyg och tjocka lurviga mattor att borra ner föttern i på morgonen. Det som jag tycker är viktigt med inredning, och som gör ett rum charmigt eller personligt, är att där finns nånting gammalt eller nångting som man gjort själv, och har känslovärde för en själv.

Tapeter och/eller målfärg, lika väl som gardiner är nåt jag inte ens hunnit börja grubbla över än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar