lördag 13 mars 2010

Social media

Jag arbetar med marknadskommunikation i ett globalt företag och det som mest, och hela tiden är på tapeten är social media! I alla marknadsföringsdiskussioner och forum för marknadskommunikation eller reklam, talas det endast om social media, all traditionell marknadsföring har glömts bort. Dessa diskussioner och mitt arbete var den egentliga orsaken till att jag grundade bloggen. Ja, jag ville testa hur det fungerar. Men, jag är lite le på hela sociala median. Jag menar, ett företag, vare sej det är B2B eller på konsument marknaden kan ju inte kasta sej in i den sociala medians labyrinter bara för att det är trendigt och alla andra gör det. De måste ju också ha en strategi för vad den håller på med, det måste passa in i marknasföringen, i budskapet och framför allt i budgeten. För ett företag är det inte billigt att börja blogga, eller grunda en application i Facebook, upprätthålla ett Twitter account eller sponsra ett diskussionsforum bland en kundgrupp. Ett grundligt förarbete måste göras, kundgrupper och medier analyseras, strategin planeras, och det görs oftast av företag som fakturerar saftigt för den strategiska planeringen. Och, nån måste ju i praktiken sitta och upprätthålla forumet.

Visste ni att allt ni gör på webben registeras?! Sidor ni är inne på, ämnen ni diskuterar i era bloggar, feedback ni ger på internet sidor. Allt det ni gör i nätet lämnar spår efter sej som omvandlas till statistik som kan säljas till företag! Det ni! Och har ni tänkt på att det är ni som är aktiva på nätet som skapar basen för social media! Ni skapar forum och upprätthåller diskussioner som stora eller små grupper följer och reagerar på. Det är genom er, som företag kan påverka sin målgrupp. Det är genom er, eller oss, de får information om vad konsumenter är intresserad av och vilken typ av information vi söker på nätet. Konsumenten är inte längre en passiv mottagare av budskap företagen skickar ut, utan vi skapar budskapen själva, mottagaren är aktiv. Företag använder oss i sin marknadsföring. Ta t.ex YouTube, där du kan höja en produkt till skyarna eller sänka den till sjupaste havsbotten. Och företagen själva utnyttjar såklart YouTube där de publicerar egna video clips.



Kolla t.ex Nokias YouTube post med Paris Hilton och Lady Gaga, ganska effektivt eller va?

http://www.facebook.com/apps/application.php?ref=sgm&id=40032118225

Eller den här BabyShower planeraren på Facebook. Är det inte ett ganska trevligt företag som erbjuden ett planeringsredskap för den som ska planera en baby shower för sin bästa vän?

Internet erbjuder oss alla en helt ny värld och nya sätt att kommunicera med varandra, vilket ju är super! Jag blev helt biten av att skriva blog från första sekunden, och på Facebook har jag varit aktiv sedan länge. Jag har min egen webshop där jag kan följa med trafiken på sidorna, och planera annonser där jag själv väljer kundgruppen och hur mycket jag vill betala för den. Allt det här är intressant och roligt, men det kan ju vara bra att påminna sej om att det finns nån som följer med vad vi gör...

Prinssi&Prinsessa

Mainosta myös omaa sivuasi">

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar