söndag 21 mars 2010

Eländiga vår

Jag tycker om alla årstider förutom våren, skulle kunna hoppa över mars-april och genast komma till saken, sommaren! Våren känns så patetisk, alla är fulla av hopp då snön börjar smälta, men det betyder ju att vägarna är mjuka av snössörja och du kommer inte fram med bilen dit du ska, får vara rädd att fastna i nån snöhög eller glida ner med bilen i diket. Då det äntligen börjar lätta och vägarna torkar upp kommer det ett bakslag och takatalvi, och vi får klafsa fram i snöslasken igen.

Och vad ska man sätta på barnen till dagis?! Uäk för att klämma in ungar med vinterhalaren i kurakläder, de blir styva som Michelingubbar. Vantarna är konstant våta och fötterna kalla i gummistövlarna. När snön äntligen smält är allt brunt och grått, kan tänka mej det ser ganska likadant ut i Moskva eller Warshawa! Jag vet, jag är negativ, men jag tycker inte om våren, lika lite som de flesta tycker om vintern.

Men visst väcker vårsolen lite inpiration i en cyniker också. Inspiration att igen börja planera och greja på gården. Ja, ännu tycker jag inte jag kan kalla vår gård för trädgård, och har man inte en trädgård kan man väl inte heller, pyssla utan får nöja sej med att greja. Nåväl, ser i alla fall fram emot att se vad som sticker upp i blomlandet och hur buskarna klarat sej igenom vintern som levande begravda under flera kubik snö.

Förra sommaren anlade jag ett vitt blomland. Ja, det skulle varit vitt om inte min underbara gamla morfar donerat mej flera stora Dhalialökar, som i slutet av sommaren blommade med stora gula, röda och orange färgade blommor! Men, det finns ett litet hopp om att dhaliorna inte klarat vintern i vår kalla källare, och då kommer blomlandet igen att vara vitt. Förra våren beställde jag blomlökar från Viherpeukalot.fi och jag var verkligen nöjd med resultatet. Jag planterade bl.a. höstflox, vita liljor, malva och små vita marktäckande blommor som blommade flitigt hela sommaren (kommer tyvärr inte ihåg vad de heter).


Floxen och en av dhaliorna i bakgrunden.


En humla tar ut det sista ur myskmalvan i slutet av sommaren.


De vita liljorna var väldigt vackra men tyvärr blommade de en väldigt kort tid, kändes det som i alla fall.

I höstas beställde jag mer lökar från Viherpeukalot, i alla fall snödroppar och vita tulpaner. Men om det sticker upp nånting annat i rabatten blir det en överraskning, för jag kommer inte längre ihåg vad jag planerat. Återkommer alltså senare i vår då det börjar gro i landet, och om andra planer jag har för min trädgård to-be.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar