lördag 9 oktober 2010

Barns tankar om barn

Fick i födisgåva en bok som jag nästan glömde bort innan jag började läsa den här för ett tag sedan. Boken heter "Barns tankar om barn" och är skriven av danska Grethe Dirckinck-Holmfeld, som rest runt i Danmark och intervjuat barn om deras syn på saker och ting. Deras funderingar är så roliga så jag tänkte dela med mej av mina favoriter.



När mamman ska föda sitter pappan
och drogar henne och håller henne i handen.
Emil 8 år


När mamman föder sitter pappan
i fosterställning och håller henne i handen.
Jens 8 år


När bebisen kommer ut får inte
pappan klippa av navelsträngen direkt,
för hur ska den då få mat?
Oscar 7 år


Om barnet föds för snabbt
klarar det sej inte på land.
Magnus 8 år


Om bebisarna dricker samma
mjölk blir de tvillingar
Mathias 8 år


Pappa får inte röra bebisen förrän
han har tagit på sej rena underbyxor...
Aske 8 år


Om bebisen gjort något som är jättebra
ska man berömma den - även om det luktar.
Lucas 7 år


När babyn är född får inte mamman
glömma att köpa en BH.
Katrine 8 år


Barn får inte titta på nåt otäckt
på TV för då får de vuxna själva aldrig sova.
Vilma 7 år


Bebisen kan ju inte dricka ur
ett glas då den är nyfödd. Därför
häller mamman det i bröstet.
Philip 6 år


Min mamma har valt mitt namn. Och
pappa har valt mitt efternamn.
Rebekka 7 år


Barn måste döpas, annars
kan man inte ropa på dem.
Amalie 6 år


Sådana funderingar har barn, undrar just vad ens egna barn hittar på att berätta för dagistanterna...

Ha en skön fortsättning på veckoslutet!

1 kommentar: