onsdag 16 juni 2010

Katarina Wennstam


Jag beställer mycket böcker från AdLibris och för det mesta läser jag deckaren. Egentligen anser jag det beror på att det inte finns så mycket annat att läsa om man vill läsa skönlitteratur. För en tid sen tänkte jag ändå jag skulle försöka mej på nåt annat än deckaren och beställde två romaner av Katarina Wennstam, en författare jag inte hört talas om tidigare men hade bra recensioner.

Den första boken, SMUTS, handlade om sex, i alla dess former, och egentligen inte så mycket annat. Den handlade om ett gift par med två tonårsbarn där mannen bedrog hustrun med prostituerade. Egentligen var boken skriven för att väcka uppmärksamhet kring prostitution, trafficking och hur illa vissa kvinnor blir behandlade. Men eftersom den var skriven som en roman blev det lite för mycket av ämnet, personerna i boken hade inget annat än sex på hjärnan.


Så det tog lite emot att börja på den följande boken, Dödergök, som handlade om hustrumisshandel. Men den var faktiskt bättre! Den handlade om en familj som köpte ett hus utanför Stockholm. Frun är journalist och då hon får veta att den tidigare ägaren, som var polis, dödat sin hustru i huset, börjar hon gräva i fallet. Den här boken var intressantare eftersom det hela tiden kom fram mer om frun som bott i huset, och man väntade på att få veta vad som egentligen hänt.

Trots detta är min slutsats om författaren (utan att veta om hon skrivit fler böcker) att jag inte rekommenderar hennes verk för personer som tycker om underhållande lättläst litteratur.



För tillfället traglar jag mej igenom Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst. Den är tyvärr lite tungläst med en massa intriger inom den danska politiken, och det är lite jobbigt att ha koll på vem som är vem, men jag tänker inte ge upp. När jag är färdig med Holst ska jag ta itu med Mari Jungberg som lär ska vara bra. Har beställt ett paket pocketar så att jag ska klara mej genom sommaren.

Men oo vad jag saknar Camilla Läckberg och Fjällbackaborna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar