tisdag 8 juni 2010

Konditionstest

Deltog i ett konditionstest förra vecka och igår fick jag hem resultatet på posten. Konditionen evaluerades i tre olika kategorier: 1) aerobisk gräns (grundkondition) (översätter direkt från finska så kan hända jag inte använder rätta termer) 2) anaerobisk gräns (maraton kondition) och 3) maximal syreupptagningsförmåga. Dessa tre konditionskategorier bedömdes med vitsorden 1-5, där 1 är oroväckande och 5 super. Testet gick ut på att vi sprang 6 x 1100 m och efter varje varv togs det blodprov, samt att tiden och pulsen noterades. Varje varv sprangs lite snabbare än det föregående. Jag fick vitsordet fyra i alla tre kategorier. Det var också min egen bedömning av min kondition även om jag inte är säker på att jag helt återhämtat mej från min flunssa. Kändes på nåt sätt inte så bra att springa den dagen.

MEN det som mest påverkade mej var att jag enligt testet borde bli av med 1,7 kg fett. Det är de två ”graviditetskilon” jag kämpat med de senaste två åren och jag banne mej inte blir av med. Nå nu fick jag dessutom det svart på vitt att det bara inte är jag själv som tycker jag går omkring med två kilo för mycket på kroppen.

Så nu har jag igen super motivation att träna, de två kilona ska bort och dessutom har jag en dröm om att springa halv-marathon på under två timmar! Har alltså hela sommaren på mej att träna för den 18.9. går startskottet för Ruisrääkki!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar