måndag 23 augusti 2010

Kantarellpaj

Vi firade veckoslutet med ett gäng kompisar och jag ville överraska dem med en kantarellpaj. Det höll på att gå tokigt med pajen för det var inte så lätt att hitta kantareller i skogen, även om jag har några bombsäkra ställen. Kantarellerna är så torra och så finns det så uselt lite. Hittade i alla fall så mycket så jag fick ihop till pajen.



Pajen är ganska saltig och passar bra som kvällsbit tillsammans med en fräsch sallad. Om ni vill baka kantarellpaj á la Camilla ska ni göra så här.

1 paket Sunnuntai pajdej

Fyllning
ca 3 dl kantareller
1 vanlig vit lök
1/2 paket bacon
150 gr mozzarellaost
2 dl grädde
1 ägg
salt och peppar

Bryn lätt svamp och lök. Jag stekte baconen skillt och lät fettet rinna av på hushållspapper innan jag bredde ut lök, svamp och bacon över pajbottnen. Strödde över den rivna osten, blandade ihop grädde och ägg, och kryddade med salt och peppar. Satt ugnen på 175 graden och pajen fick vara i ugnen 30-40 minuter, eller tills den fick en gyllenbrun färg:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar