onsdag 13 juli 2011

Porto

Jag har hunnit med en arbetsresa till vackra Porto här mellan varven. Var på en kongress, men i samband med ett kundevenemang hade jag möjlighet att se mej om lite mer.


Vi besökte t.ex. en av de många Portvinkällaren som det finns i staden (egentligen är det grannstaden men själva vinodlingarna finns i Porto och därav namnet). Här var utsikten hisnande och allt var så gammalt så gammalt.


I de här källarna ligger tusentals liter vin och mognar (?) i hundratals tunnor i olika storlekar. Tunnorna måste vara mins 80 år för att duga för Portvinet, och de håller i ca 300 år. Efter det använder vissa Whiskey tillverkaren dem för de ger en smak av Portvin till Whiskeyn. Intressant!



I såna här båtar transporterades Portvinet vidare till övriga världen. Numera är de förtöjda i floden Duoro endast för turisters skull.



Det här den gamla tågstationen, vet inte exakt hur gammal den är men fin var den med mönstrade kakel och höga tak. Det är nåt fascinerande med tågstationer tycker jag, tänk så många människor som färdats över dessa perronger och vilka historier den varit med om.


Porto var under sin blomstringstid en rik och vacker stad. Från gamla tider finns det massvis av imponerade gamla byggnader. Tyvärr finns det idag ingen industri som stöder stadens ekonomi så allt var jätte förfallet. Det var ledsamt att se. Det här är foton från en kyrka som är byggd på 1300 talet!




Jag bodde på ett helt underbart gammalt hotell med franska dörrar mot floden. Det var så otroligt vackert. Tänk er dessutom ljudet av männskor så handlar på torget, barn som simmar i floden (vet, såg nog lite smuktigt ut) och måsar som skränar...

Nu väntar jag på nästa resa, vi åker med hela familjen till Gotland för en vecka. Ser såå fram emot resan och min semester som äntligen ska börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar