tisdag 20 april 2010

Mumintrollets visa

Lilla Linus har alltid tyckt om musik och att lyssna då mamma sjunger. Och trots att mamma inte är någon sångfågel sjunger jag varje kväll samma visa för honom.
En liten båt blir ofta våt om magen då det stänker...
Men ikväll ville han att jag skulle sjunga "mumin" för honom. Vet inte riktigt vad han menade så jag försökte mej på Mumintrollets visa. Trots att han nickade godkännande i takt med melodin, och med ett nöjt leende på läpparna, gick den nog inte så bra. Var alltså tvungen att kolla upp hur orden egentligen lyder så vi kan ta den med bättre framgång imorgon kväll.

Så här lyder den.

Det finns så många vägar man gärna vill gå
så många filifjonkor man borde hälsa på
finns så många saker man inte kan förstå
att somliga är stora och somliga är små
att somt är svart och somt är vitt
och skillnaden på ditt och mitt
på dur och moll och troll och troll
och ja och nej...
Jag är ett mumintroll som tror
att världen kanske är för stor
för mej

Men jag lägger mej i gräset och
vilar mina ben
och slutar att fundera i solens gula sken
nån annan kan fundera, nån klokare än jag
en sån här varm och vänlig och
sömnig sommardag
när allt är blått och luktar got
och man är fri till trolleri
till vad man vill - men låter bli
och ligger still.
Jag är ett troll som du och tror
att världen det är där jag bor just nu.


Hade alldeles glömt bort vilken underbar visa det egentligen är, så för alla andra som vill bli påminda om hur den låter så kan ni lyssna på den här.



God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar