lördag 6 november 2010

Lapptäcke

Vet inte om det beror på årstiden eller nåt annat, men har för tillfället hur mycket inspiration som helst att plocka och greja hemma. Jag grejar så mycket så jag inte ens hinner blogga nuförtiden. Dessutom kliar det i fingrarna att handarbeta. Har länge haft i tankarna att nång gång sy ett sängöverkast till Olivias säng eftersom jag tycker det är svårt att hitta ett jag sku tycka om i butikerna, men har varken haft tid eller inspiration.


Förra veckoslutet satte jag igång med ett lapptäcke och började klippa ut bitar ur resttyger jag har hemma. Nja, egentligen är det väl lite mer än bara resttyger, det är sånt jag samlat på mej de senaste åren just för det här ändamålet. Det var jätte skoj att pussla ihop tygbitar så att färger och nyanser passade ihop. Till min lycka blev det över massor av tyg då jag sydde Olivias gardiner, så nu matchar täcket även gardinerna.


Gjorde det så lätt som möjligt för mej så jag gjorde bitarna ganska stora.
Nu har jag sex stora lappar som jag till näst ska sy ihop till ett stort täcke. Så är jag tvungen att skaffa ett tyg att sy fast på baksidan av täcket, och som jag ska göra en kant runt täcket av. Så har jag inte heller ännu bestämt mej för om jag borde fylla täcket med nåt så det blir lite fluffigare, eller om det är bra som lite tunnare.


Återkommer med mer bilder då sängöverkastet är klart och sängen är bäddad med lapptäcket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar