tisdag 9 november 2010

Nu börjar den...

...väntan på julen! Den första snön har fallit och den första jultidningen har dimpat ner i postlådan. Jag älskar julen, den är högtidernas högtid, alla andra högtider skulle jag kunna hoppa över, nyår är värst av alla. Men inte heller påsk, midsommar, valborg bryr jag mej så mycket om. Om det inte vore för att det betyder ledigt från jobbet. Nej nu skämtar jag, egentligen brukar jag irritera mej på att högtiderna inte innebär så mycket mer än just ledigt från jobbet för många.


Har som sagt precis gottat mej i min första jultidning, egentligen blev jag lite besviken på den, men alltid fanns det nåt som väckte små ideér och fick mej att börja tänka vidare på allt skoj man kan göra inför julen. Alla bilder nedan är exempel på sånt man kan pyssla ihop själv.


Egentligen är det väl själva väntan som är det bästa med julen, alla förberedelser, all förväntan, stämningen och dofterna. Själva julhelgen brukar ju vara över i ett huj. Nu då jag tänker tillbaka på barndomens jular är just stämningen och spänningen jag minns bäst. Ända tills i fjol har jag firat alla mitt livs jular hos min mormor och morfar. Tillsammans med hela tjocka släkten och ett helt gäng barn, ja främst mina kusiner då. Ibland var i över tjugo stycken som lyssnade till julevangeliet vi matbordet. Kommer ännu ihåg hur det kändes att stiga över tröskeln till momis och moffis hus på julafton. Alla julpynt satt där de skulle sitta och så all väntan. Först väntade vi på att få sätta oss till bords, sedan på vuxna som aldrig ville sluta äta. Efter det skulle det diskas, och det tog en hel evighet. Efter det väntade vi ännu, men sedan, intog vi alla våra platser, alla satt i samma stol varje år då julgubben knackade på dörren.


Skulle såklart vilja att mina egna barn fick uppleva likadana jular som jag själv, men eftersom det inte är möjligt får vi skapa nya, egna traditioner, som säkert blir lika bra som de gamla.


Jag är inte så bra på småpyssel att jag skulle sätta igång och göra egna julgranspynt, men de svarta strassbollarna tycker jag är ganska stiliga. Och babuskorna är så trendiga just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar