torsdag 11 november 2010

www.mainostorstai.fi

Idag ordnades Mainostorstai i Åbo, och som jag hade väntat på den, för ifjol var det jätte bra! Tyvärr blev jag dock aningen besviken i år.

Huvudtalaren var Joan Oliver från FC Barcelona som talade om "Soul is money". Det var helt intressant, men tyvärr var hans engelska inte så värst bra och så blev det rätt mycket om fotboll, surprise surprise. Han berättade om hur FC Barcelona från att år 2003 rankas som världens 23:dje bästa fotbollslag, till att 2009 vara världens bästa! Skulle gärna hört lite mer om vad det var som verkligen bidrog till framgången, för det blev lite luddigt. De valde en ny ledning och omdefinierade hela strategin, men detaljerna förblev en hemlighet. Men, en intressant sak var deras sponsoravtal. 2003 ingick de avtal med Unisef, men i stället för att ta emot pengar av sponsorn, betalade Barca Unisef för att få bära deras logga på spelblusarna! Kanske var det denna statement som var nyckeln till succén.

Så talade Saara Taalas från TKKK om "Aktiiviset yleisöt ja digitaaliset talonvaltaajat – huomioita faniorganisoitumisesta". Hennes budskap gick inte riktigt hem hos mej. Men, ett av hennes konstateranden var intrsessant. Mellan producenten och konsumenten finns en massa fan's som påverkar konsumentens köpbelsut. Det stämmer, för nästan allt du köper (lite större inköp då) påverkas av andra, (konsumenter) vad nån sagt, nåt du sett nån annan använda, sett i en blogg, nåt du inte vill använda för att du sett det på nån annan, asociationer, osv. Alla vet väl att det är så, men kanske inget företag tar i beaktande i marknadsföringen. Även andra än den direkta målgruppen kan vara värda lite uppmärksamhet i planeringen av marknadsföringsmixen och budskapet. Likaså tyckte jag Jani Jalonen från Teosto var aningen tråkig då han talade om "Musiikilla tunneside brändin ja asiakkaan välille". Det är allt jag har att säga om honom.

Men Eka Ruola från Hasan&Partners var jätte underhållande. Hans topic var "Yht'äkkiä Old Spice ei enää haissutkaan vanhalta pierulta". Han talade om traditionell marknadsföring och visade många exempel på lyckade kampanjer och reklam. Tyvärr var allt ganska fokuserat på konsumentmarkandsföring, vilket ju inte är helt relevant för sådanan som jobbar med BtB. Men klart man får lite nya tankar och så är det en inspirerande dag, jag blir alltid inspirerad av att höra folk tala om nåt de brinner för.

Tycker mej märka att fokusen redan flyttats bort från social media, äntligen! T.ex är huvudämnet för Marketing 2.0 Conference 2011 i Paris i vår "Social Media is dead". Jag tycker det inte kommer en dag för tidigt för social media är överuppskattat i marknadsföringen. Social media lämpar sej egentligen för ganska få produkter/företag. Jag misstänker att följande trend inom marknadsföringen kommer att vara branding, men diskussionen om branding kommer att gå ett steg längre och begreppet kommer att få ett ännu vidare mening. Tyckte det redan idag var ett genomlöpande tema även om det inte betonades separat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar